Dit keer in .mooie vogels hebben wij een geweldig en kleurrijk duo uit Rotterdam: Marc & Craig – eigenaren van de recent geopende High End Boutique Salon: MARICON STUDIO. Gelegen aan de Wilhelminakade 52 C, te Rotterdam.
Wij waren natuurlijk heel erg nieuwsgierig naar deze nieuwe Boutique Salon en hun visie hierbij.
Wij noemen jullie .mooie vogels, maar jullie zeggen: Prada Vogels. Leg uit.
Prada Vogels, ja! Het is eigenlijk onze eigen term. Voor ons zijn het excentrieke, elegante vogels. Zij hebben iets unieks, iets persoonlijks en toch iets heel verfijnds. Het is een beetje een knipoog naar eigen stijl en eigenheid.
Laten we even teruggaan naar het begin. Wat bracht jullie ertoe om voor jezelf te beginnen?
‘Het begon eigenlijk met een plan om naar Barcelona te verhuizen. Ons idee was om daar MARICON STUDIO op te zetten. Wij zijn tevens meerdere keren naar Spanje gegaan om huizen te zoeken en alles voor te bereiden, maar toen kwamen de obstakels.
Makelaars kwamen niet opdagen, afspraken werden geannuleerd en het voelde alsof niets op zijn plek viel. Wij gingen keer op keer vastbesloten terug om het voor elkaar te krijgen. Maar uiteindelijk leek het universum ons een duidelijk signaal te geven: dit
Nadat wij het plan voor Barcelona hadden losgelaten, zaten wij voor een meeting op de Kop van Zuid en liepen wij toevallig langs de zaak van Margreeth Olsthoorn. Wij waren hier na corona eigenlijk nog niet binnen geweest, want ze was in de tussentijd verhuisd naar de Kop van Zuid.
Toen wij binnenkwamen, reageerde Margreeth super enthousiast. Ze vond ons er interessant uitzien en vroeg meteen wat wij deden als beroep. Al snel vertelde ze dat ze een pop-up zaak zou willen hebben in haar winkel. Iets in de richting van een salon. Dat klonk interessant, dus we gingen aan de slag met een plan en begroting. Maar, ontdekten al snel dat het financieel niet aantrekkelijk was om zoiets groots op te zetten als pop-up. Toen gaf Margreeth een van haar ruimtes terug aan het ROOM MATE BRUNO HOTEL en dit bracht ons op een idee. Wij huurden die ruimte van het hotel en besloten: ‘dit wordt onze eigen zaak.’
Hoe ging het proces daarna?
‘Nou, het was zeker geen makkelijke weg. Het pand dat wij huren is monumentaal. Dit betekent dat er veel beperkingen waren. Er was geen water, geen elektra, helemaal niets. Alles moest van de grond af aan worden opgebouwd en dit duurde uiteindelijk meer dan een jaar. Ook door onze excentrieke designkeuzes en smaak. Dit was soms zwaar, want je komt echt momenten tegen waarop je denkt: waarom doen wij dit? Maar wij hebben doorgezet. We hadden een droom en die hebben wij tot werkelijkheid gemaakt. Nu, drie maanden na de stille opening, kunnen wij met trots zeggen dat het helemaal is geworden zoals wij het ons hadden voorgesteld. Misschien zelfs beter. Bij ons draait alles om een totaalbeleving omtrent hair & make-up. Klanten kunnen bij ons terecht voor visagie, hairstyling, kleuren, knippen, extensions, oftewel het totale plaatje. Van een subtiele look tot een volledige Hollywood Glam, Red carpet tot aan het kerstdiner bij je nieuwe schoonmoeder. En zelfs voor thema-events. Wij doen veel commerciële fotoshoots, en daarnaast creëren wij regelmatig eigen werk.
Wat ons uniek maakt, is het combineren van luxe, persoonlijke aandacht en vakmanschap om elke klant een unieke en stijlvolle ervaring te bieden. Klanten worden bij ons niet door een heel team geholpen. Je wordt immers geholpen door exclusief: Marc & Craig. Die je meenemen in een luxe ervaring. Compleet, met een glas bubbels in een unieke omgeving. Wij willen dat mensen zich gehoord en speciaal voelen.’ In ieder schuilt een ‘’icon’’.
‘Het idee voor ons concept kwam eigenlijk voort uit onze eigen ervaringen en passie voor interieur. In andere salons zien wij vaak dat klanten door meerdere mensen worden geholpen. Waardoor het contact heel onpersoonlijk kan worden, en ook expertise kan verdwijnen. Bij ons is dit anders. Klanten krijgen een op maat gemaakte ervaring. Bijvoorbeeld: iemand kan binnenkomen voor haar, maar besluit ter plekke ook een make-up look te willen. Dan schakelen we moeiteloos over. Soms werken wij los van elkaar met één klant, maar vaak als tweetal. ‘Alles draait om wat de klant nodig heeft op dat gegeven moment.’
Jullie zaak heet MARICON STUDIO. Dat is best een beladen naam. Kunnen jullie uitleggen waarom jullie daarvoor gekozen hebben?
‘Uiteraard, maricón is in Spanje een veelgebruikt woord binnen de LGBTQ+ community. Dit wordt hier vaak gebruikt als een slang onderling elkaar. Een soort “hé meid”. Het is minder beladen dan mensen in Nederland denken. Voor ons voelde het krachtig om deze naam te her-claimen en er iets nog mooiers van te maken. Het past ook bij onze missie: “Een veilige plek creëren waar iedereen zichzelf kan zijn.”
Hoe ervaren jullie Rotterdam als plek om te ondernemen?
‘Rotterdam heeft een rauwe energie die wij geweldig vinden. Het is zeker creatief, maar af en toe ook zeer bescheiden. Mensen hier zijn minder uitgesproken dan bijvoorbeeld in Amsterdam en dat vinden wij juist een uitdaging. Ons doel is om mensen meer op hun gemak te stellen, zodat zij durven te experimenteren met hun uiterlijk. Om zo vervolgens dichter bij zichzelf te komen.
Onze zaak is daarom ook bewust een privé – Boutique Salon. Het is geen traditionele kapperszaak waar iedereen zomaar binnenloopt. Het is een plek waar mensen zich veilig voelen en zichzelf kunnen zijn.
Wij willen MARICON STUDIO verder ontwikkelen als een platform en community. Denk aan samenwerkingen met queer tattoo-artiesten of andere creatieve queer professionals. Het idee is om een soort high-end ‘buurthuis’ te creëren, een plek waar creativiteit en veiligheid samenkomen. Daarnaast blijven wij uiteraard werken aan fotoshoots en projecten met grote brands en icons. Maar ook aan kleinere creatieve samenwerkingen. Ons doel is om altijd ruimte te houden voor groei en nieuwe ideeën.’
‘Wij hebben een paar prachtige samenwerkingen kunnen opzetten en dat is deels te danken aan de mensen die in ons geloven. Wij hebben vooral gekeken naar waar ieders expertise ligt. Wij kunnen wel ideeën bedenken, maar wij hebben uiteraard niet alle technische kennis en vaardigheden om bijvoorbeeld te lassen of andere specialistische zaken uit te voeren. Daarom hebben wij onze stoute designer pumps aangetrokken. En zijn wij diverse bedrijven en creatievelingen gaan benaderen met ons verhaal en onze visie. Wij vertelden wie we zijn, wat wij doen en hoe onze zaak er uiteindelijk uit zou gaan moeten zien. Vervolgens keken wij met beide partijen of hier een potentiële samenwerking uit kon ontstaan. Een aantal van deze samenwerkingen zijn samen met: KAO Salon Division, SMEG, La Pavoni, De Museumwinkel en Drs. Samana Clinics. Wie onze visuele jeugdigheid waarborgt en onze esthetiek behoudt. Wij willen iedereen graag speciaal bedanken voor hun geloof en steun naar ons toe.
Een andere geweldige samenwerking is met de Rotterdamse graffiti artist Jeroen, beter bekend als Jeej. Hij is inmiddels een grote naam in steden als Los Angeles en New York. Afgelopen september 2024, presenteerde hij ‘ONCE UPON A CRIME’ in ROOM MATE BRUNO waar wij ook gevestigd zijn. Hij heeft ook onze gevel voorzien van zijn kenmerkende graffiti art. Iets wat de uitstraling van onze Boutique Salon echt compleet maakt. Daarnaast hebben wij samengewerkt met Gert Wessels. “Met zijn werk daagt Wessels traditionele opvattingen over functionaliteit en esthetiek uit.” Hiernaast hebben wij ook een sterke band met Aro Wonen. High End Home Decoration, gevestigd in Rotterdam, Amsterdam en inmiddels ook in Dubai. Ons unieke, uiterst schitterende RVS keukenblad met gouden wasbak hebben wij te danken aan: RVS KEUKEN. RVS KEUKEN is de beste fabriek als het gaat om rvs keukenbladen in Nederland.
Photography: By BART VAN DER PEIJL
@maricon.studio
(Tekst rectificatie)