Gedreven door passie voor haar vak marketing en liefde voor het streven naar een groter maatschappelijk doel, stapte Oumaima Ouari – 30 jaar – in het diepe en startte haar eigen marketingbureau: The New Label Agency. Wij spraken haar over haar missie, haar passies en nieuwe uitdagingen.
‘Het lijkt heel ver weg, maar in 2016 stonden we nog aan de vooravond van digitale marketing voor professionals binnen de kappersbranche. Ik begon als digital manager in het Multi Brand team van L’Oréal Professional Division. Je fungeert als spin-in-het-web tussen de marketingmanagers en geeft adviezen over hoe je marketing kunt digitaliseren.
Niet alleen voor de B2B markt, maar ook hoe je een brug kunt slaan naar B2C door het inzetten van experts met adviezen richting de consument. Een tendens die steeds belangrijker wordt binnen het influencer-landschap. Dit was een zeer uitdagende en leerzame periode, omdat je nog echt aan het begin staat van een nieuwe stroming binnen marketing. Na de periode bij L’Oréal ben ik gaan werken bij Aveda Benelux. Hier kwamen alle facetten bij elkaar die ik had onderzocht tijdens het schrijven van mijn scriptie: hoe kun je duurzaamheid vertalen naar impactvolle digitale marketing? Omdat Clean Beauty steeds meer de status quo werd, en met name voor de doelgroep Millenials en Gen Z, hebben we mooie campagnes kunnen neerzetten met externe partners om dit extra kracht bij te zetten. De pandemie heeft digitale marketing in een stroomversnelling gezet, omdat wij en masse voor onze computers zaten en reizen niet mogelijk was.’
‘Deze periode heeft mij ook aan het denken gezet. Wat is mijn purpose in dit leven? Voor mijn studie deed ik veel vrijwilligerswerk. Ik ondersteunde groep 8 leerlingen om zich voor te bereiden voor de Cito-toets, zodat zij een betere scoren konden halen. Omdat ik aan mijn eigen carrière werkte, was daar bijna geen ruimte meer voor. Maar ik miste dit wel. Ik ben bij mezelf te raden gegaan hoe ik mijn passie voor marketing en dat stukje waarin je maatschappelijk impact kan maken, kon combineren. Ja, dan moet je een keuze maken en ik ben toen gestopt bij Aveda. Ik heb ruim een half jaar de tijd genomen om tot een plan te komen. In die tijd ben ik gestart met een holistische therapie opleiding. Hier leer je onder anderen hoe je een probleem bij de oorzaak aanpakt. Maar ik ben een marketeer in hart en nieren, dus dat spanningsveld van creëren bleef knagen. Toen is het idee van mijn marketingbureau ontstaan. Met The New Label Agency kijken we naar marketing als geheel (holistisch) en naar welke waarde jij kan toevoegen naar de eindconsument en uiteindelijk naar een betere wereld. Dit loopt parallel met het begrip consicous marketing, waarbij je breder kijkt dan alleen naar het behalen van targets en omzet. Je neemt ook onder de loep hoe je als bedrijf kunt bijdragen aan een betere wereld. En uiteindelijk aan het leven van de eindconsument. Kort gezegd: je kijkt verder dan alleen het leveren van een product of service. Wat is jouw verhaal? Wat is jouw missie? Een goed voorbeeld van een merk dat dit heel goed uitdraagt, is Patagonia. Zij hebben een stukje bewustwording bij de consument weten te creëren met hele mooie initiatieven en campagnes. Zij hebben laten zien dat duurzaamheid ‘ziek’ sexy kan zijn en het hebben van een purposeeen merk onderscheidt van de rest.’
‘Ik geloof in een organische groei door middel van een sterk verhaal’
‘Bij The New Label Agency werken wij aan de hand van een plan van aanpak gebaseerd op de vier elementen: vuur, water, lucht en aarde. Wij kijken naar welke elementen belangrijk zijn om het proces aan te gaan. Vuur is gekoppeld aan het behalen van doelen en het zetten van kracht achter het behalen ervan. Lucht staat voor overzicht. Hoe zorgen we ervoor dat we continue het grote plaatje blijven zien? Hoe zorgen we ervoor dat we het hogere doel weten te behalen? Dat is meer een manier van werken. Water staat voor emotie. Wat beweegt een consument? Wat vinden zij belangrijk? Hoe ga je de interactie aan met jouw klant? Engagement is meer en meer belangrijk geworden. Wij reiken tools aan om in te spelen op die behoeften. Een concreet voorbeeld is data gedreven marketing. We maken inzichtelijk wat jouw doelgroep echt wil. Vanuit daar maken wij tailor made de juiste communicatie. Ik geloof in een organische groei door middel van een sterk verhaal. Dit vormt de basis voor het creëren van waarde. De consument is niet gek en is super esthetisch ingesteld. We weten dat mooie en pakkende beelden in combinatie met een oprecht goed verhaal werkt. De consument wil geïnspireerd worden, wil zich gehoord voelen en moet geprikkeld worden op welke manier dan ook. Digitale marketing is meer dan alleen een campagne de lucht ingooien! Een merk moet tegenwoordig voldoen aan zoveel elementen: inspiratie, adviezen en motivatie. Om maar een paar te noemen.
Je moet mensen meenemen in jouw verhaal aan de hand van kwalitatieve content.
We hebben dan nog één element: aarde. Dit is gekoppeld aan letterlijk ‘geaard zijn’. We zijn snel beïnvloed door targets of te kijken naar onze concurrent. Maar waar sta je voor als merk? Wat is jouw credo? Hoe kun je jouw authenticiteit herontdekken en opnieuw inrichten? Hoe kun je jouw DNA zo stevig maken dat het letterlijk vastzit in de aarde?’
‘Hoe dat zich uit, is denk ik heel goed te zien op onze eigen social channels en website. Wij werken met merken uit de mode, beauty en lifestyle branches. Daar is hoge kwaliteit content een pre. Marketing biedt een stukje escapisme en dat kun je perfect neerzetten door top notch beelden en video’s te creëren, zonder dat je daarmee jouw doel, jouw maatschappelijke betrokkenheid of jouw duurzame wijze van werken en produceren te verliezen. Mijn droom en doel is om duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid neer te zetten als high fashion en merken daarin mee te nemen.’
thenewlabelagency.com
@thenewlabelagency
Oumaima.ouari@thenewlabelagency.com
@credits
Fotografie: Mikki Schellevis en Jerome Maas