In de afgelopen jaren hebben wij geweldige mensen mogen interviewen. Interviews waarvan wij vinden dat ze best nog een keer gelezen mogen worden. Inspiring World met Davide Bolatti - chairman van Davines en Comfort Zone.
‘Ambacht, eerlijkheid, hard werken en wetenschap’
We zijn in Parma. In dit kleine stadje in Noord Italië zijn het hoofdkantoor, de fabriek en het logistiek centrum van het wereldwijd bekende merk Davines gehuisvest. Een familiebedrijf púr sang dat op dit moment wordt geleid door de zoon van de familie Bolatti: Davide Bollati (CEO en Chairman of the Board van het bedrijf).
Wij worden warm onthaald door Davide Bolatti. Een grote man met een vriendelijke uitstraling. Dr. Bolatti is niet alleen CEO/Chairman van Davines, maar is tevens wetenschapper met een grote interesse in mensen, gebruiken, bedrijfsvoering en psyche. “Ik mag dan wel zijn afgestudeerd, maar leren doe ik nog iedere dag en op elk moment. Niets is zo interessant als de mens en haar gewoonten. Of dat nu gaat om uiterlijk of andere situaties. Op dit moment ben ik bezig met een studie naar geluk en mensen. Wat is geluk? En hoe kun je dit bereiken binnen jouw bedrijfsstructuur? Daar valt zoveel over te vertellen…maar daar zijn we hier niet voor!” zegt Bolatti met een grote glimlach.
Het hoofdkantoor van Davines is de plek waar de interesse voor culturen, mensen en gebruiken vermengd wordt met de Italiaanse finesse op gebied van mode en schoonheid. “We houden van eenvoud en harmonie want hun schoonheid is altijd modern”.
Het bedrijf is in 1983 opgericht. De ouders van Davide waren laboranten en richtten zich op het vervaardigen van eerlijke en professionele haarproducten. In 1996 kwam het beautymerk Comfort Zone op de markt. Het merk Davines kenmerkt zich door de fabricage van kwaliteitsproducten met een authentieke benadering en tijdloze uitstraling. Schoonheid is gebaseerd op respect en waardering voor alle individuen. Met schoonheid streeft het merk er naar dat mensen zichzelf goed verzorgen, maar ook hun omgeving en de natuur. Duurzame schoonheid (sustainable beauty) houdt in dat het bedrijf de verantwoordelijkheid neemt voor mensen, natuur, werkomgeving en klanten. In het lab en in de gebieden waar de ingrediënten worden geteeld en vervaardigt, wordt uitvoerig gekeken of de productie zo min mogelijk schade doet aan de omgeving. Concessies aan kwaliteit en herkomst worden niet gedaan. Duurzaamheid betekend ook vrijheid. Vrijheid om te creëren. Tijdens onze tour door het bedrijf wordt nogmaals duidelijk waar het merk en de filosofie van het bedrijf voor staan.
Als we het hebben over familiebedrijven wat houdt dit dan voor u in?
Dr. Bolatti: “Eénentwintig jaar geleden ben ik bij Davines gestart. Voor mij was dat een geweldige ervaring. Ik kreeg alle ondersteuning en begeleiding van mijn ouders, maar ook de mogelijkheid om mezelf te ontwikkelen. De basis van Davines was al gelegd en ik kreeg het vertrouwen om aan het bedrijf zaken toe te voegen die van belang zijn om te kunnen groeien. Eén ding heb ik gelijk ingevoerd: open staan voor de wereld. Een multiculturele benadering van het merk. Reizen is een belangrijk onderdeel daarvan. Door te reizen ervaar en ontdek je dingen. Als je thuiskomt, realiseer je je dat het sociale fundament waarop een bedrijf is gebouwd, maar in ons geval zeker ook op gebied van producten en formules, gekoesterd moet worden. Maar met de informatie en ervaringen die je door te reizen rijker bent geworden, kun je zaken verbeteren, op nieuwe ideeën komen en vooruitgang boeken.”Heeft het reizen invloed gehad op uw bedrijf?
“Het is zeker waardevol. Het heeft ons gebracht waar we nu staan: een internationaal merk met meerdere concepten. Wat ook belangrijk is, is dat je je dan realiseert dat tradities van enorme waarde zijn voor al onze werknemers, maar zeker ook hier in Parma.”
Wat zijn de tradities van Davines?
“Vakmanschap, eerlijkheid, hard werken, wetenschap. Het is altijd goed om een stevige basis te hebben zoals de wortels van een boom, omdat dit je de vrijheid geeft te dromen en naar de wolken te kijken. Dit is, denk ik, altijd een goed principe voor een bedrijf en zeker voor familiebedrijven. Kijk naar het verleden waar je wortels liggen, kijk naar het heden en kijk dan naar de toekomst om verder te groeien. Het verleden moet krachtig zijn en geen zwakte. Het kan zelfs zo zijn dat dit bij familiebedrijven een ”breaking point” is: angst om los te laten, angst voor verandering. Maar als de basis goed is, dan is verandering een opstap naar groei in de toekomst. En daarom denk ik dat familiebedrijven een lange levensduur hebben. Dit is ook gebleken uit de vele onderzoeken naar familiebedrijven. Ik weet niet wat beter is, werken in een familiebedrijf of werken voor een multinational. Op korte termijn is het een voordeel om binnen een multinational te werken. Zij werken met investeerders en/of aandeelhouders waardoor een snellere groei mogelijk is. Op de lange termijn hebben familiebedrijven een groot voordeel omdat zij meer humaan zijn. Het heeft dus beiden zo zijn voor- en nadelen.”
Economie en Davines. Kunt u daar meer over vertellen?
“We hebben het net gehad over humaan. Juist doordat onze economie door allerlei oorzaken veranderd is, en dan heb ik het niet alleen over de crisis, blijkt dat veel bedrijven alleen economisch gedreven zijn. Daar wordt het woordje ‘humaan’ veelal op een zijspoor gezet. Maar wie maken jouw bedrijf, jouw producten? Binnen ons bedrijf zijn economische doelstellingen niet leidend. Natuurlijk hebben wij hebben economische doelstellingen en die moeten worden beschermd. Maar binnen Davines letten wij streng op de ethische doelstellingen en houden er rekening mee dat ieder land andere gebruiken kent – economisch zowel als humaan. Je kent de piramide van Maslow: je kunt niet praten over filosofie als je eerste levensbehoeften niet voldoende zijn om te overleven. Dus als eerste moet die basis worden neergezet – je kunt overleven. Dan ga je je ontwikkelen. Ik merk dat dit soms vergeten wordt. De oplossing in het ene land, hoeft nog niet de oplossing te betekenen voor een ander land.”
Deze mooie basis heeft u meegekregen van uw ouders. Als CEO/Chairman van Davines: zijn er momenten dat uw ouders nog inspraak hebben en dat u het misschien oneens bent met hen?
“Oh..zeker! Mijn ouders hebben jarenlang hard gewerkt en hebben altijd eenvoudig geleefd. Nu doen zij het rustig aan. Ze volgen het mooie weer en zijn de helft van het jaar daar waar de zon schijnt en de andere helft zijn zij hier in Parma. Maar als zij terug zijn, geven zij zeker hun mening. Wij zijn ambitieus en krijgen regelmatig te horen dat wij te hard werken. Maar welke ouder zegt dat niet tegen zijn kind? Aan de andere kant kijken zij wel altijd vooruit. Bijvoorbeeld het idee om een nieuwe fabriek te bouwen, komt van hen. De eerst stappen zijn gezet en binnenkort zullen wij starten met de bouw.”
Op welke manier kun je artiesten uniek laten zijn binnen de kernwaarden van een familiebedrijf?
“Ieder mens is anders en heeft een andere achtergrond. En hoe verschillend we ook van elkaar mogen zijn, we hebben nog steeds overeenkomsten. Dat is de ongeschreven wet van de mens. Wat wij bij Davines neerzetten is ‘Sustainable Beauty’. Dat concept is door de jaren heen onveranderd gebleven en toepasbaar op ieders leven: persoonlijk, werk, je vrienden. Het vormt de basis waar ik het eerder over had. Dus ongeacht wat je stijl, smaak of achtergrond is: Sustainable Beauty is onze basis. Dat is ook de basis die wij als familie hebben.”
Als we het over Sustainable Beauty hebben. Wat betekend dat voor U?
“Sustainable Beauty. Je kunt je afvragen hoe gaan we schoonheid behouden? Schoonheid voor mij is bijv. een landschap. De natuur is voor mij één van de hoogste vormen van schoonheid. Ik denk dat ik het beter kan samenvatten in schoonheid van ruimte en omgeving. Want beiden intrigeren mij. De ruimte waarin mensen wonen en de natuur zijn vrije gang gaat. Als we dat vertalen naar salons komen we bij het aspect dat mensen zeer beïnvloed worden door ruimte. Ben jij opgevoed in een nare omgeving zal dat op enig niveau terug te zien zijn in jouw gedrag. Een salon is voor mij dan ook een stukje ruimte dat volledige rust moet uitstralen. Ik kom natuurlijk salons tegen die niet geheel mijn smaak zijn en ik zal zeker advies geven, maar bedenk ook, dit is de reis van die persoon. Uiteindelijk komt dat goed. Of voelt het goed.”
Wat maakt Davines voor u bijzonder?
“Ik zie wel eens mensen naar hun werk gaan puur om te werken. Ze hebben een baan als bankier of een goede functie op kantoor. Maar… ze kijken de hele dag door op hun horloge. Wanneer de klok vijf of zes uur slaat, pas dan begint hun geluk.
Door dat uurtje dat ze daarna op de golfbaan staan, zijn ze gelukkig. Ik heb nog nooit een horloge gedragen… (en lacht) ik loop hier altijd binnen alsof het mijn eerste dag is dat ik hier kom werken!”
Dat is zeker bijzonder. Is dat ook iets wat u wilt meegeven aan alle personeelsleden?
“Ja, ik denk dat iedereen bij Davines niet de instelling heeft om van 9 tot 5 te werken. We proberen de omgeving en de sfeer er ook naar te maken. Het zou niet goed zijn als je ieder half uur op je horloge keek. Dat zou je ook niet gelukkig maken. Ons bedrijf werkt zowel
“top – down” als “bottom-up”. Dat heeft even geduurd, maar we zijn hierdoor wel allemaal gelijk. We werken hard om aan de verwachting van onze klanten te voldoen en voor 2014 staan mooie projecten op de agenda die weer een stap verder gaan dan waar we nu zijn.”
Bent u zelf nog betrokken bij nieuwe ontwikkelingen binnen de productranges?
“Natuurlijk. Ik werk meer dan 60 uur per week, 6 dagen per week. Het bedrijf groeit en er werken zeer vakbekwame mensen die mij echt niet nodig hebben om mee te kijken. Wanneer ik om de hoek kom kijken, dan is er echt iets mis. Dat hoort bij mijn functie. Ik heb daar eens met een bevriend arts over gesproken omdat men tegen mij zei dat ik mij meer moest focussen op de dingen die wel werken. Maar ik hou er van mezelf af te vragen waarom iets niet werkt. En dan ga ik op zoek naar een oplossing. Komt een beetje door mijn achtergrond. Ik ben een wetenschapper. Helaas sta ikzelf niet meer zo vaak in het lab, maar ik wil dat wel weer gaan doen.”