‘Ik ben een Zeeuws meisje en kom uit Middelburg. Tot mijn twaalfde zat ik op de vrijeschool. Op deze school kijken ze naar het individueel kunnen van een kind en kreeg ik veel creatieve vakken. Met mijn handen werken was voor mij niet vreemd.
Misschien was ik altijd wel iets anders dan de rest. Toen tweedehands kleding helemaal niet hip was, struinde ik altijd in deze winkels. Je weet, toen hadden mensen vaak een oordeel dat het vies was. Ik ontgroeide Zeeland en ben op mijn zeventiende naar Utrecht vertrokken om een vierjarige opleiding ‘Maatkleding’ te volgen. Ik wilde eigenlijk naar de kunstacademie, omdat ik de mensen zo cool vond, maar daar moest je een hbo-opleiding voor gevolgd hebben en dat had ik niet. In die vier jaar ben ik echt opzoek gegaan naar mijn eigen identiteit. Ik was super eigenwijs en ging overal tegenin. Uiteindelijk ben ik blij dat ik deze opleiding gevolgd heb, omdat de basis heel goed is. Ik kon uren ontwerpen en werkte dag en nacht aan mijn creaties.’
The darkside
De kleur zwart stond synoniem voor bescherming en afstand creëren. Een belangrijk aspect van kleding was voor mij dat het veilig moest voelen. Je moet het zien als een omhulsel. Grappig genoeg is die stijl niet veranderd, maar geëvolueerd. Na mijn studie ben ik uiteindelijk toch naar de HKU gegaan (de Kunstacademie). Dit heb ik tot het derde jaar volgehouden en toen ben ik gestopt. De opleiding had te veel herhalingen met mijn vooropleiding en de docenten wilden mij een kant opsturen die ik niet wilde. Ik wilde zijn wie ik was. Ik stond zeker open voor nieuwe dingen en leren, maar wist heel duidelijk welke kant ik op wilde gaan en welke stijl ik wilde laten zien. Om dan te investeren in ander dingen, was voor mij niet oké. Ik heb een enorme bewijsdrang. Omdat ik met school stopte, was het voor mij belangrijk om te laten zien dat ik echt iets kon. Ik vertrok naar Rotterdam en werkte daar veel met dansers. Gil – een van mijn partners – is danser en zo is de danswereld op mijn pad gekomen.’
Dans van ontwerpen
‘Een grote inspiratie voor mij is Yohji Yamamoto. De silhouetten, de stoffen en de donkere kleuren. Zijn ontwerpen zijn op een geweldige verfijnde manier in elkaar gezet. Het grappige is dat hij zelf de muziek maakt van zijn show. Hij zet een geweldige vertaling […] Wil je dit interview verder lezen? Abonneer je dan op the.talents magazine. Voor maar €50 euro per jaar ontvang jij 4x per jaar dit waanzinnige magazine. Het interview met Mirjam stond in editie 4 van 2022.
Credits: @sharonjaned @mirjammanusama @manusama.nuance