Waarom in bed met Claes Iversen zou je denken? Wij kwamen erachter dat deze talentvolle couturier niet alleen adembenemende kleding maakt, maar ook home couture.
Zeg nu zelf, waar kan je hem beter het hemd van het lijf vragen over deze lijn dan in een bed waarachter een van de wandkleden hangt!
‘Het idee voor een home couture collectie broeide al een tijdje doordat ik vaak bezig ben met interieur, schilderen en andere ontwerpdisciplines. Na mijn studie heb ik mij volledig op mijn bedrijf gericht en dat is mode. Mode is een discipline waarmee je de massa kan bereiken. Mode wordt nu eenmaal eerder gezien, maar in Nederland geeft men meer uit aan interieur dan aan kleding. Er is sowieso een shift gaande binnen mode. Kleding is een wegwerpartikel geworden of een hype. Er wordt achthonderd euro neergelegd voor een paar GUCCI-sokken omdat het een statussymbool is. Tja… de branche is echt heel erg veranderd.
Het maken van kleden is ontstaan uit onze vooronderzoeken naar onze couturelijn. Hier in dit hotel hangen een aantal wandkleden die weer geïnspireerd zijn op de couture collectie waarvoor de Ndebele stam uit Zuid-Afrika als inspiratiebron diende. Niet alleen de ringen, maar ook de manier waarop zij hun huizen schilderen. Die bevat heel veel grafische lijnen.
Door de jaren heen hebben wij op het atelier heel veel materiaal verzameld en daardoor zijn deze proeven zo mooi geworden, dat het zonde is om er niks mee te doen. In zekere zin zijn de kleden duurzaam, want veel van onze mode-onderzoeken zijn hierin verwerkt. Toen het Mercier Hotel verbouwd werd, was mijn suggestie aan Arjen (eigenaar hotel) om proefstukken te maken voor op de muur. Natuurlijk ook een proef voor mezelf, maar ook om uiteindelijk kleden te maken. We hebben kleden laten maken die we bewerkt hebben en sommige kleden hebben we zelf gemaakt. Ik kom uit de mode dus voor mij was dit iets nieuws! Ik heb hele andere technieken moeten leren.
Ik ontdek nu een branche en ambacht die totaal anders zijn dan waarvoor ik ben opgeleid. Dat brengt mij heel veel. Iedere vakman streeft naar het beste en velen met mij zijn nooit echt tevreden. De drang en de behoefte om weer een stap verder te gaan, is waarom we het doen. Als je op de automatische piloot gaat werken, kun je net zo goed in een fabriek werken. Vroeger noemde ik dat ‘self torture’. Maar ik sta nu een stuk positiever in het leven. Je moet als ontwerper heel hard werken en heel veel van jezelf geven. Maar laten we eerlijk blijven, het is superleuk wat we doen!
Unieke stuks
Alle kleden zijn, net als een couture kledingstuk, uniek. In dit hotel hangen in iedere kamer unieke wandkleden, maar ook kleine schilderijen van mij. We hebben bij iedere kamer apart bekeken wat passend was. Op dit moment maken wij een wandkleed voor iemand die een nieuw huis aan het bouwen is. De ontwerpen zijn voor zichzelf sprekend en je vindt ze mooi omdat je van mijn stijl houdt. Ik zeg het ook altijd tegen bruiden die een jurk van mij willen: mijn stijl spreekt je aan, maar wil je iets custom dan ben ik niet de partij. Ik ben geen uitvoerend naaiatelier. Dat geldt ook voor deze stukken.
Wandkleden geven een ruimte veel warmte, zijn sfeerbepalend, maar wat dacht je van de akoestiek in een ruimte? Geluid is heel belangrijk. Stof dempt de weerkaatsing van het geluid. Naast onze home couture collectie zijn wij nu bezig met een limited edition collectie. We maken een keuze uit zes kleden en die produceren we op kleine schaal. Hierdoor wordt de prijs iets lager en wij zien dan dat mensen eerder geneigd zijn om te investeren in hun interieur. Maar dit is nog maar het begin! Ik heb een stappenplan en wil hierna vloerkleden maken. Dat doe ik in samenwerking met Frankly. En zo breiden we langzaam uit. We blijven wel in ‘soft furniture’. Alles moet in textiel blijven. Ik geloof in een organische groei met deze tak. In mode zitten we vast aan bepaalde deadlines, maar hier wil ik de tijd voor nemen en meer in ontwikkelen.’