De laatste keer dat we dit creatieve duo spraken, is alweer zeven jaar geleden en in die tijd is er veel gebeurd: de ontwikkeling van hun haarmerk ELEVEN en de pandemie. Binnen hun drukke schema’s hebben ze een moment vrijgemaakt om met ons te praten over hoe het nu met ze gaat. Waar zijn ze mee bezig? Wat drijft hen? En wat is hun visie? We hebben het hier over Andrew O’Toole, de wereldberoemde haarfotograaf, en Joey Scandizzo, hairstylist en eigenaar van Scandizzo Salons in Australië.
Andrew: ‘Hier in Melbourne zijn we 2,5 jaar lang in lockdown geweest. Omdat alles nu zo snel gaat en iedereen heel hard aan het werk is, vergeten we soms dat we pas sinds een jaar echt weer open zijn. 2023 is razendsnel van start gegaan en ik kan zeggen dat we hard werken om alles in te halen wat we nog moeten doen. Naast mijn werk voor ELEVEN ben ik nog steeds actief als fotograaf voor andere kappers en merken. Nu we weer kunnen reizen, neemt dat aspect van mijn werk sterk toe.’
Joey: ‘Op het moment dat dit interview wordt gepubliceerd, hebben we net een tour in Amerika afgerond. We hebben zeven staten bezocht om trainingen te geven. We merken dat kappers een beetje genoeg hebben van online educatie en elkaar weer in persoon willen ontmoeten. Live educatie blijft geweldig om te geven, omdat je direct de reacties en het enthousiasme van de aanwezigen kunt zien en voelen.’
‘Wat wij zien, is vaak een eindresultaat, maar uiteindelijk draait het om de weg die je aflegt om naar dat beeld te komen. Dat proces is goud.’
Naast het voeren van het merk ELEVEN, hebben jullie nog steeds jullie eigen werkzaamheden?
Andrew:
‘Absoluut! Ik ben fotograaf voor veel internationale kappers en merken. Daarnaast ben ik bezig met de ontwikkeling van mijn eigen educatieprogramma. Natuurlijk krijgen distributeurs van ELEVEN als eerste de mogelijkheid om dit op te nemen in hun eigen educatieprogramma, maar ik hoop dat ik het binnenkort aan een breder publiek kan aanbieden. Dit programma is ontstaan nadat ik regelmatig vragen ontving van kappers over hoe ik haar in beeld bracht, wat de beste hoeken zijn om een kapsel te fotograferen, hoe ze hun concept kunnen verbeteren of advies over waar ze fouten maken. Ik ben al meer dan vijfentwintig jaar fotograaf en ik creëer jaarlijks minstens vijftig haarshoots over de hele wereld. Dat inspireerde me om dit programma te ontwikkelen. Ik geloof dat je door het maken van fouten veel leert, maar ik geef nu de tools om met een andere blik naar hun eigen werk te kijken. Het zijn twee dagen waarin we dieper ingaan op beeld en hoe je naar je eigen werk kunt kijken. Het vormt een basis om mee te werken. Ik wil mensen het vertrouwen geven dat het maken van fotoshoots echt heel leuk is en dat je met de juiste kennis fantastisch mooi werk kunt maken. Wat wij vaak zien, is het eindresultaat, maar uiteindelijk draait het om het proces dat je doorloopt om tot dat beeld te komen. Dat proces is van onschatbare waarde.’
Joey:
‘Wij hebben twaalf salons en een academy, dus wanneer ik hier ben, focus ik me over het algemeen focus op de dagelijkse zaken binnen de salon. Ik begin de dag met het geven van educatie of ben ik zelf aan het werk in de salon. Sidney Fashion Week staat op de agenda, wat betekent dat we naar Sydney vliegen en daar het haar verzorgen voor de geplande shows. Daarnaast houd ik me bezig met de technische educatie van ons merk ELEVEN, de ontwikkeling van de producten en het geven van shows. Geloof me, ik hoef me niet te vervelen!’
Met zoveel op de agenda, hoe bewaken jullie het DNA van jullie merk?
Joey:
‘Je kunt stellen dat dit verweven is met wat we doen en waar we voor staan. We kennen onze doelgroep precies. Andrew weet als geen ander hoe hij dit in beeld kan brengen. Ik houd me bezig met de formules van de producten en werk nauw samen met onze chemicus. Binnen ons bedrijf neemt iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid om het merk te laten groeien. We hebben altijd op dinsdagen een geplande vergadering waarin we uitgebreid met elkaar spreken. Dit zijn de momenten waarop alle puzzelstukjes op hun plaats vallen. Zoals je misschien al weet, gaan we binnenkort een kleurlijn lanceren. We zijn begonnen met één product en zijn inmiddels uitgegroeid tot een volwaardig merk met eigen educatie en tools. Het merk is niet alleen Joey en Andrew. Er zit een gedreven team achter alle producten en uitingen.’
‘We houden elkaar scherp en pushen onszelf een stap verder te gaan.’
In een wereld die zo snel gaat, waar ontwikkelingen zich continu opvolgen, hoe blijf je jezelf ontwikkelen en opnieuw uitvinden?
Andrew: ‘Ik denk dat dit voor mij al duidelijk werd toen ik net begon en voor verschillende klanten werkte. Je moet altijd de merkwaarde van een ander vooropstellen. Het is onmogelijk om voor iedereen hetzelfde te willen zijn. Aan het einde van het jaar leg ik al het werk dat ik gemaakt heb naast elkaar en analyseer ik alle details. Bij de start van een nieuw jaar zet ik een nieuwe hoed op, en op die manier bewaak ik dat ik nooit in dezelfde routine vervallen. Ik geloof dat ik altijd een stapje beter kan en dat is mijn voornemen voor het volgende jaar. Dat geldt ook voor de campagnes van ELEVEN. Ook al zeggen mensen dat dit het beste werk is dat we hebben gemaakt, ben ik altijd van mening dat het nog beter kan. Ik probeer altijd boven verwachting te presteren. Dat legt best wel wat druk op mezelf en ik word vaak voor gek verklaard, maar dat is nu eenmaal een karaktereigenschap. Dat verander je niet meer!’
Joey:
‘We worden omringd door mensen die hetzelfde denken, willen en voelen. We houden elkaar scherp en pushen onszelf om een stap verder te gaan. In mijn salons heb ik een team van 150 personeelsleden om me heen. Iedereen brengt iets nieuws in en we dagen elkaar uit om het beste uit onszelf te halen. Je moet ook niet bang zijn om van jongere personeelsleden te leren. Bovendien zou ik het verschrikkelijk vinden om genoegen te nemen met wat je altijd al doet. Dat maakt je geen betere kapper of expert voor je klanten. Het medialandschap is de afgelopen jaren veranderd. We hadden Facebook, toen kwam Instagram en nu heb je Snapchat en TikTok. Laten we ook de komst van AI niet vergeten! Dat heeft veel teweeggebracht en zorgt ervoor dat mensen met een nieuwe blik naar hun bedrijf en werk kijken.’
Oké, AI. In onze vorige editie hebben we dit uitvoerig besproken en wat dit kan betekenen voor de beautyindustrie. Wat is jullie mening?
Andrew: ‘De afgelopen maanden heb ik met AI geëxperimenteerd, omdat ik van mening ben dat je nooit achter de feiten aan moet lopen en vanuit angst voor je ambacht iets moet negeren. Dit is iets wat we niet kunnen negeren, dus omarm het. Voor kunst is dit de grootste revolutie. Je moet het zien als een tool en je afvragen hoever je kunt gaan met deze tool. Dat maakt het interessant.’
Joey:
‘Ai in de salon? Nee, dat kan ik me niet voorstellen. Natuurlijk zal de technologie veranderen, maar wij beoefenen een ambacht dat draait om menselijk contact. Het gevoel, de intuïtie in combinatie met onze logica en kennis maakt ons specialisten. Maar Ai in tekst is natuurlijk een geweldige tool. Blijf het echter als een tool beschouwen en zie het als een uitdaging om te verkennen.’
Oneliner voor de industrie?
Joey:
‘Get paid like an artist’
‘Wij kappers denken dat we na onze opleiding klaar zijn, maar we leren elke dag. Ik heb specialisten in mijn klas die al meer dan 40 jaar kapper zijn, en ze blijven nog steeds leren. Ik denk dat het heel belangrijk is om voortdurend geïnspireerd te worden en steeds met een frisse blik naar je vak te kijken. Zie je iets nieuws? Verdiep je dan in de materie en raak betrokken!’