Wij volgen de carrière van Bram Niessink sinds 2018. Jong en onbevangen ontwierp hij zijn eerste exclusieve caps, ByB, en verkocht deze bij FOUR. We zijn nu zes jaar verder. Bram is de eigenaar en het creatieve brein achter het parfumhuis Fugazzi. We staan in zijn flagshipstore in Amsterdam en beseffen dat dit een knap staaltje werk is van deze jonge ondernemer.
‘Hoe is het idee van de flagshipstore ontstaan? Ik lag met een vriend aan het Gardameer. Hij heeft nul verstand van parfum, maar we waren lekker aan het praten over werk. Hij vroeg aan mij in hoeveel winkels Fugazzi nu lag. Ik antwoordde: ‘In ongeveer 800 winkels. Hoezo?’ Zijn volgende vraag was waarom ik zelf nog geen winkel had. En toen ging het balletje rollen en zitten wij nu hier in de Gasthuismolensteeg in Amsterdam. Deze locatie heeft wel een verhaal. Want een pandje vinden in Amsterdam is best een uitdaging. Na een wandeling door de 9-straatjes zag ik dat dit pand leeg stond. Na wat gesprekken, mocht ik het pand huren. We hebben het hele pand gestript en opnieuw opgebouwd. Het is fantastisch geworden, al zeg ik het zelf. Het is een klein pand, maar meer dan dit hebben we niet nodig. Met een groot pand heb je meer medewerkers nodig en we verkopen parfum. Hoeveel ruimte heb je nodig? Wat ik wil bereiken met deze winkel is dat je een Fugazzi Experience ervaart. Je dompelt je onder in de wereld van de geuren, het design, hoe wij met de klanten omgaan, alles tot in het detail. Dat is een andere ervaring dan wanneer je bij een van de verkooppunten staat.’
De geur ben ik in 2018 begonnen puur uit hobby. Ik kwam iets tegen in Egypte en ben gaan mengen. Van mengen is het een merk geworden. Ik was toen nog bezig met mijn caps (ByB). Deze werden verkocht bij FOUR en die connectie heeft mij geholpen om mijn parfum te verkopen. Ik zei toen nog dat ik nooit zou stoppen met mijn caps, en dat doe ik nog steeds; ze worden nu gebruikt als gift with purchase. Maar mijn affectie voor cosmetica is groter. We hebben een bodywash en zijn nu bezig met een droogshampoo. We niet lang geleden een hairmist gelanceerd. Samen met Nico (Nico Niessink, red.) hebben we deze ontwikkeld en zijn die gaan verkopen bij salons. Gewoon een Fugazzi hairmist. Binnen één week hadden we vierhonderd verkooppunten en tienduizend stuks verkocht! Ik had dit niet verwacht, want de haarmarkt is enorm concurrerend. Alleen dit product ging als een malle. We zijn nu een bodymist aan het ontwikkelen voor in de Sephora. Dat zijn producten die heel toegankelijk zijn voor de verkoop en laten mensen in aanraking komen met Fugazzi.’
‘Weet je wat het is, het leven is zo kort. Dus de aankomende vijf jaar moet je doen wat je wil bereiken! Gas erop en gaan.’
‘Wat mijn geheim is?….
LEES HET VOLLEDIGE INTERVIEW GEWOON OFFLINE. JE WEET WEL, OP PAPIER 😉 CHECK ONZE SHOP VOOR EEN ABONNEMENT!