Het is de ‘magic wand’ voor kappers: de Denman brush. Een gewone borstel? Na een bezoek aan de fabriek in Noord-Ierland en kennisgemaakt te hebben met de mensen achter het merk, kunnen we stellen dat dit niet zomaar een borstel is. We nemen je mee in het verhaal van Denman en de Denroy Group en geven je een kijkje in de fabriek.
Een stuk plastic, wat is daar nu zo bijzonder aan? Zeker in een tijd waarin plastic ‘not done’ is. Maar na een bezoek aan de fabriek van Denman is dat voor de volle 100% veranderd. In het mooie groene Noord-Ierland, in het pittoreske Bangor staan de fabriek en het kantoor van Denman en de Denroy Group. In 1938 creëerde John Denman Dean zijn eerste prototype Denman borstel en vroeg gelijk patent aan. Hij deed dit om zijn zus te helpen. Het haar van zijn zus was zo krullend en weerbarstig dat zij er met een normale kam niet doorheen kwam. Zo werd de D3 (zoals wij die nu kennen) geboren. John Denman Dean startte zijn bedrijf in Engeland. In 1972 verkocht hij dat aan de Rainey familie die tot op de dag van vandaag de twee bedrijven – Denman en de Denroy Group – runnen!
Tegenwoordig is de fabriek gevestigd in Noord-Ierland en produceert het merk meer dan 3,5 miljoen borstels en kammen per jaar. En niet alleen borstels, kammen en tools rollen hier van de band. Het deel van het bedrijf dat de Denroy Group heet, produceert onder andere onderdelen voor de luchtvaart, ziekenhuizen en de militaire industrie. Belangrijke onderdelen die metalen onderdelen vervangen zodat het gewicht van een toestel afneemt en hierdoor minder CO2-uitstoot geeft in de lucht. Het bedrijf is gericht op streven naar 100% kwaliteit en zij hebben daarom ook dit jaar de SC21 - Supply Chains for the 21st Century – Gold Performance Standard Award in ontvangst mogen nemen. Deelnemers aan dit programma worden geacht om 100% te voldoen aan hoge criteria op het gebied van service, kwaliteit, duurzaamheid in productie, omgang met mensen en het voeren van je business. En terecht wordt dit met trots gemeld.
'Het hart van het bedrijf'
In het bedrijf werken zeer gepassioneerde mensen. Van board of directors, het kantoor tot de mensen in de fabriek. Dagelijks werken hier mensen aan borstels en/of onderdelen. Die vaak nog met de hand gemaakt worden!
Wist je bijvoorbeeld dat de bolletjes op de Vent Brush handmatig op de borstel gezet worden? Hiervoor is een speciaal rooster opgezet. De persoon die dit doet, mag dit niet langer dan anderhalf uur doen en wordt dan afgelost door een collega. Geen machine komt hierbij te pas en dat maakt het speciaal. Dus denk maar twee keer na als je de borstel in je hand hebt! Ook de kleine plastic uiteinden van borstels wordt met de hand afgeknipt, gepolijst en netjes in een doos gelegd om verder behandeld te worden.
We mochten een kijkje nemen op de designafdeling. Hier zien wij de nieuwste ontwerpen van borstels. Een ontwerper checkt of de borstel ergonomisch goed in elkaar zit. Of de draaiingen kloppen met de stand van de haren. Zodat de kapper geen belasting heeft aan de spieren, de pols en de stand van de hand. We zien een nieuw soort design van plastic – maar daar zeggen we niet te veel over! Top secret!
‘If it’s not value added, it’s waste!’
Plastic producent zijn, is vandaag de dag lastig. Alles wat je doet, wordt op de weegschaal gelegd in verband met de ‘plastic soup’. Daarover is de directie heel helder: “Wij produceren hier niets dat niet waardevol is. Wanneer het geen waarde toevoegt aan het product, is het afval! En wij streven ernaar om zo duurzaam mogelijk te werken. Zo maken wij waar mogelijk geen gebruik van ‘single used’ plastic. En anders bekijken wij hoe we dit kunnen oplossen. Al onze producten zijn recyclebaar en alle materialen worden hergebruikt’, aldus Kevin McNamee –Chief Executieve Officer en John Irwin – Chief Executive Denroy Plastics.
Maar zeg nu zelf? Hoeveel Denman borstels heb jij in jouw toolkit? En zou jij ze wegdoen? Wij kennen kappers die na dertig jaar nog hun eerste Denman borstel hebben, en zo ligt er op kantoor van Denman een borstel die nog veel ouder is. Opgestuurd door een klant die Denman bedankte voor al die jaren dat zij de borstel gebruikt had.
Dus is het ‘Just a Brush?' Zoals Vidal Sassoon (die een groot fan van de borstels was) het ooit zei: ‘We are not just hairdressers!’ dus is dit niet zomaar een borstel.
Wij bedanken John, Kevin, John, Catherine, Francis, Olaf van Denman en de Denroy Group en Erwin en Jaimy van Medusa / Superstrore for Hair voor deze bijzondere reis en het warme ontvangst!