Evelien de Vries (Founder MDV):
‘Groei zit hem bij ons in niet de grootste te worden, maar wel de aller beste!’
‘Ik ben begonnen met een trolley, één product en ging de weg op. Dat was zeker geen gemakkelijke start, maar de kappersbranche heeft altijd een warm plekje in mijn harte gehad en ik heb van een aantal kappersondernemers hulp gekregen. Het is een kwestie van gunnen. En het werk mij gegund. Maar het is als voor een jonge vrouw van twintig zeker niet altijd makkelijk geweest. Inmiddels ben ik 11 jaar verder en is het bedrijf gegroeid en dat heb jezelf niet echt door. Je ondergaat een transitie. Hoe cliché het ook klinkt: hoe groter het bedrijf, hoe groter de problemen. Op dit moment is bestaat ons team uit 22 mensen. Dat is serieus.
Wordt je anders benadert als jonge vrouw aan top van een groot bedrijf?
‘Ongetwijfeld. Toen we op het punt zaten en de beslissing namen om over te gaan naar alleen export op groot Retail, heb ik echt moeten pitchen en laten zien dat ik mijn vak verstond. Inmiddels zijn we tien jaar verder, hebben we team met mensen die beter zijn dan ik, een portfolio van vooraanstaande merken en voel je je steeds zekerder in wat je doet.’
Waar zaten jouw grootste leermomenten in de afgelopen tien jaar?
‘Oh…ik heb zoveel dingen meegemaakt en zoveel fouten gemaakt! Leermomenten zijn bijvoorbeeld dat je voelt dat een beslissing niet juist is en toch doet. Dat leermoment is naar je intuïtie leren luisteren. Dat doe je drie keer fout en daarna weet je dat je dat gevoel moet volgen. Een fout maken is prima. Dat doen we allemaal, maar we moeten gelijk kijken hoe we het gaan oplossen en niet blijven hangen in de fout. Daar heb je totaal geen invloed op, maar wel op de oplossing. ‘Managing by situation’. En ja… niet twee keer dezelfde fout maken, want dan heb je er niet van geleerd.’
Wat voor soort manager ben jij?
‘Een niet een hele goede manager, maar ben een échte ondernemer. Als manager behoud je zaken en dat is een skill. Ik heb echt mijn best gedaan om een goede manager te zijn, maar dat is niet wie ik ben. Ik heb niet veel geduld. Daarnaast ben ik super gepassioneerd en geloof ik oprecht in wat we doen. Als ik dat niet in een ander zie, begrijp ik dat niet. Mijn laptop klap ik niet om 5 uur dicht. Dit is mijn passie.’
Waar komt jouw passie voor ondernemen vandaan?
‘Van mijn familie. Mijn ouders hadden een bedrijf en als kind hoor je niks anders. Als kind leer je dat ondernemen een optie is in je leven. Je kan een gave baan zoeken of je gaat ondernemen. Als kind zat het er al in.’
Wat is jouw definitie van een ‘goede’ ondernemer?
‘Dat zit hem niet alleen in het hebben van goede cijfers. Het ligt helemaal aan waar het bedrijf nu staat, hoe lang het bedrijf op de markt is en in welke fase zit je? Sommige ondernemers zijn goed in het hebben en opstarten van jonge bedrijven. Het straatvechters mentaliteit. Soms zijn die minder goed wanneer het bedrijf corporate wordt. Ik ben meer de CEO/ondernemer van het vechten. Dat maakt dat ik de juiste ondernemer ben voor mijn onderneming en de fase waarin het zich nu bevindt. Ik denk dat je als ondernemer heel goed voor ogen moet hebben wat jouw rol is binnen de onderneming. Houd je van vechten, de ruwe randjes opzoeken of ben jij iemand van de structuur en beleid? Daarin moet je heel eerlijk naar jezelf zijn, want misschien heb je door groei wellicht niet de juiste skills meer en wat wordt dan jouw rol?’
Als jij niet meer de juiste skills voor jouw onderneming hebt, wat ga je dan doen?
‘Goede vraag. Ik ben de persoon die snel inziet wanneer iemand beter is voor deze positie en het bedrijf verder kan laten groeien. Ik heb een groot team en draag de verantwoordelijkheid voor hen. Mijn ego zou nooit te groot zijn om dan te blijven op een functie en rol die een ander veel beter kan. Dat zou niet fair zijn.’
Heb je nog tips voor jonge én gevestigde ondernemers?
‘Als je net begint of nog moet starten, is het actie. Gaan en doen! Geld ligt op straat, maar je moet het wel halen. Nadat je je hebt ingeschreven bij de KVK kun je niet op je kont blijven zitten. Nee, het is doen. Actie! Een tweede belangrijke is: je moet jouw cijfers kennen. Wat komt er binnen, wat gaat eruit, wat hou ik over? Dat soort basisfeiten moet je weten. Ik help heel graag andere ondernemers. Dat is mijn ‘paying forward’. Maar als ik hen vraag wat hun bruto marge is en zij weten het niet, neem jij jouw onderneming niet serieus. Als je niet weet wat de inkoopsprijs van je product is, kan ik je letterlijk niet helpen. Dus zorg dat je die cijfers in kaart brengt. Dat is je begin. Oh…en je liquiditeit moet in orde zijn! Je gaat echt niet een kopje onder als je geen voldoende winst maakt aan het einde van het jaar. Maar je moet jouw liquiditeit wél managen. Daar heb je tools voor en experts dus het is geen excuus om dit niet te doen en niet te weten. Laatste tip is doorzetten. Niet opgeven als het even tegen zit. Doorgaan!’
Wie zijn jouw zakelijke hulplijnen?
‘Ik heb heel veel te danken aan mijn moeder. Zij heeft mij geholpen met de groei van het bedrijf en haar financiële kennis is heel waardevol. En mijn verloofde natuurlijk. Daarnaast kom ik uit een ondernemende familie en is mijn schoonfamilie ook ondernemend. Ik kan hen altijd om hulp vragen alleen zal niemand vertellen hoe je het moet doen. Het is een advies. Je moet zelf inschatten is dat advies bruikbaar en kan of wil ik daar iets mee. Het is nooit copy/paste.’
Waarom vind jij dat er meer vrouwen aan de top zouden moeten staan?
‘Omdat we net zo goed zijn. Vrouwen hebben heel veel te bieden. En ja, we zijn wellicht anders dan mannen, maar we zijn elkaars gelijke. Het gaat bij mij er zeker om dat je de beste mensen voor de job moet hebben. Dat staat boven alles, maar vrouwen die het kunnen en willen moeten de kansen krijgen om dezelfde functies te vervullen als mannen. Voor hetzelfde salaris en voorwaarden. Ik ben heel blij om te zien dat de ondernemers om mij heen op alle levels van diversiteit investeren.’
Waar droom jij van?
‘In groei. Ik zou graag nog verder willen groeien. Het enige vervelende is hoe hoog leg je de lat? Groei zit hem bij ons niet in de grootste te worden, maar wel de aller beste. En wat mijn persoonlijke droom is? Die heb ik al. Ik ben gelukkig met iemand die geweldig is en dat is al een droom die is uitgekomen.’
MDV Europe is een dynamisch bedrijf die internationale beautymerken verspreidt en positioneert in Europa. Zij richten zich op niche en Indie merken met een hoge social following. MDV levert In House haar brede diensten als logistiek, stocking, merchandising, marketing & pr en social media om deze merken te schalen in Europa. Grote klanten zijn retailers als Harrods, Boots, Douglas en Zalando (om maar een greep uit de clientèle te nemen van MDV).