‘Ik kom uit het liberale Zutphen. En ja, ik was wel iets anders dan de middenmoot. Gevoelig, ik speelde met poppen en hield van verkleden, maar dat kon ook allemaal. In mijn tienerjaren ben ik mij meer gaan ontwikkelen binnen mijn eigen stijl. Misschien stond dat wat af van hoe anderen dat deden, maar uiteindelijk ontwikkelt iedereen zich op zijn eigen manier. Voor mij was dat een natuurlijke weg. Dat deze weg minder voor de hand liggend is… Ja, dat is nu eenmaal zo. Het heeft mij wel sterker gemaakt. Vergeet niet dat “anders zijn’ veel reacties opwekt bij mensen. Dat geldt niet alleen voor mezelf. Om een voorbeeld te noemen. Ik heb altijd een hele brede keuze gemaakt in modellen voor mijn shows. Er liepen transgender modellen mee omdat ik hen mooi vind. Dat “anders” zijn kan een gevaar zijn. Zie nu hoe zwarte transgenders extreem veel gevaar lopen. Dat is een reactie op hun anders-zijn. Gelukkig heb ik mij altijd gesterkte gevoelt en in Zutphen had ik een veilige omgeving waar ik mezelf mocht ontwikkelen. Of mode en kunst mij hebben laten zijn wie ik ben? Ik ben wie ik ben. Los van hoe je ook ontwikkelt, je wordt geboren en je bent. Ik heb voor mode gekozen omdat ik het spel van identiteit, persoonlijkheid en imago heel interessant vond. Het gevolg daarvan is dat je een publiek bereikt.
Ik heb allerlei fases doorlopen binnen mijn carrière. Natuurlijk was daar een tijd dat ik “against the system” was, maar ook een tijd dat daar middenin zat. Juist door hét systeem kon ik laten zien dat ik daar ook hoorde. De tijd van de grote shows tijdens Fashion Week en alle hulp die ik daarbij kreeg van mijn teams, boden mij een podium om te doen wat ik wilde en ik kon mijn visie overbrengen. Dat deze anders was dan de meer commerciële visies was alleen maar prima. Ieder zijn ding. Met onze shows, hoe anders deze waren, werden we enorm gerespecteerd. Ik vind het een interessant vraagstuk of ik mijn kwetsbaarheid in die tijd heb gemaskeerd. Ik denk dat ik daar toen helemaal niet mee bezig was. Ik kwam net van de kunstacademie, was wild en stond nog niet in contact met die kwetsbaarheid.’
TeeWee
‘Wie TeeWee is? Dat is een pop die ik in 1999 gemaakt hebt gemaakt voor mijn oppaskinderen toen ik op de kunstacademie zat. Ik heb dat figuur ontworpen als een trademark, maar nooit echt aandacht gegeven aan dat karakter. Over de jaren is TeeWee ontstaan en heb ik hem meer ingezet als figuur voor allerlei samenwerkingen en projecten. Hij geeft een herkenbaarheid: creativiteit, energie en positiviteit. Daar waarvoor mijn ontwerpen staan. De samenwerkingen die ik heb, geven mij de kans om mijn kernwaarden te kunnen uitdragen. Respect, creatie, oog hebben voor elkaar. TeeWee speelt daar een grote verbindende rol in. Hij is een beetje ongeduldig, maar is super positief. Of hij mijn alter ego is? Dat denk ik niet, maar in sommige opzichten misschien ook weer wel.’
‘Joie de Vivre’
‘Mijn kracht zit in creativiteit en niet zo zeer in het voeren van een commercieel bedrijf als de merken waarmee ik samenwerk. Dit zijn vaak grote bedrijven die opzoek zijn naar creativiteit. Samen kunnen we hele mooie producten creëren. Het is een ideale situatie. Er zijn in een korte tijd meerdere lijnen en producten op de markt gekomen als de haaraccessoires van Zenner, de tas voor Bol.com en schoenen voor een Canadees merk. Dit waren de schoenen van mijn tieneridool en één van de redenen waarom ik mode ben gaan studeren. Dat was de groep Delight. De zangeres droeg plateau schoenen en die zijn nu uitgekomen met een Bas Kosters print en met TeeWee er op!
Dat zijn geweldige projecten, maar dat maakt de afgelopen tijd ook hectisch. Voorlopig heb ik niks op de agenda staan. Het afgelopen jaar heb ik veel voor het theater gewerkt, maar nu wil ik mij meer richten op mijn autonome kunststudio. Voor 2018 was er niet veel buzz rondom Bast Kosters. In die periode heb ik een collectie ‘HOPE’ gemaakt. Dit heb ik ontworpen na de dood van mijn ouders in de hoop dat ik mij beter zou gaan voelen. Door de vele mooie projecten van de laatste paar jaar is mijn werk in een stroomversnelling geraakt. Dat was heel fijn, maar het is ook goed om nu tijd vrij te maken voor vrij werk. Ik start binnenkort een crowdfunding voor een boek met tekeningen over Michael Jackson en over het vormengeven van identiteit. En ik wil een vervolg geven aan mijn ‘HOPE’ collectie dat over ‘JOY’ gaat.
Of ik gelukkig ben? Goede vraag. Het project ‘JOY’ doe ik met een reden. Ik vind geluk een ingewikkeld iets. Ik ben content en vreugdevol, maar misschien focus ik mij daar te veel op. Ik zou vaker het gevoel van geluk willen ervaren na alle processen die ik met mezelf ben aangegaan. Noem het geen geluk, ‘joie de vivre’. Het ‘JOY’ project zal middels kunst en design daar een groot onderdeel van zijn. Hoe manifesteert ‘geluk’ zich? We zullen het zien!’