‘Alles waar je je op toelegt, kun je!’
Nederlandse stylisten doen het wereldwijd goed. Wij hebben een goede werkethiek en zijn inventief. De bewijzen van geslaagde creatieve Hollanders bevat dan ook een aantal bijzondere namen. Ward Stegerhoek is daar een van. Hij werkte als session-stylist aan diverse looks van hele grote topmodellen uit de jaren negentig, was de grondlegger van innovatieve haarstylingproducten en is een van de bedenkers van het merk Living Proof.
Stegerhoek wilde helemaal geen kapper worden. ‘Haar doen’ scoorde goed bij de meisjes!
‘Ik ben opgegroeid in Vinkeveen. Mijn moeder was nogal liberaal in gesteld en wij hadden in onze achtertuin de eerste half-pipe van Nederland. Het was een komen een gaan van vriendjes. Uiteindelijk was het haar van een vriendje te lang en we wilde naar de disco gaan. Natuurlijk hadden we geen geld voor de kapper. Ik heb een tondeuse gepakt en heb dat haar van oor tot oor rondom afgeschoren in een soort bloempot-kapsel. Ik was geen kapper en wist zeker niet hoe je die lijn moest blenden. Mijn vriendje durfde er niet mee uit te gaan, maar de meiden vonden het allemaal leuk!! Allemaal per ongeluk. Dezelfde week stond vier, vijf jongens in de tuin of ik hen ook wilde scheren. Na de jongens kwamen de meiden en ja….je bent 15 jaar. Toen had ik wel zoiets van: hier moet ik iets mee doen. Omdat het haar niet meer uit mijn moeders nieuwe hoogpolige tapijt kon, kreeg ik de keuze om in een salon te werken. Dat was bij Leo. Een bonne vivante vent uit Amersfoort die de jet set uit Hilversum knipte. Ik had nog een salon waar ik kon werken, maar achteraf bekeken had ik hier niet gezeten als ik daar was gaan werken. Na twee dagen werken bij Leo kreeg ik een schaar in mijn handen geduwd met de woorden: Ga het maar doen! Ik heb er niet bij stil gestaan dat ik dit niet kon. Alles waar je je op toelegt, kun je.’
‘Samen met mijn moeder ben ik één keer naar de Jaap Edenhal geweest naar een kappersconcours en dat vond ik verschrikkelijk! Die kampioenschappen en die verschrikkelijke stand. Maar één stand trok mijn aandacht en dat was van Vidal Sassoon. Daar draaide een filmpje waar zij het haar voor de show van (toen nog student) John Galiano hadden verzorgd. Daar wilde ik naar toe! Voor die reis en opleiding heb ik gespaard en ben op mijn zeventiende uit Nederland vertrokken. Ik was geen ‘drop out’ en onwijs ambitieus. Ik wilde creëren. In Londen kwam ik terecht in een waanzinnige cultuur. Londen was the place to be! Wekelijks gingen we naar concerten van bands als The Clash, gingen met geverfde gezichten naar school en liepen als ware kunstwerken over straat. Binnen mijn haardracht ging ik onwijs ver. Ik heb altijd een goede bos haar gehad, maar schor het haar af zoals Jack Nickolson uit de film One flew over de kukunest. Daarna heb ik het gehad als Anna Wintour maar dan scheef. Ik heb het precies 9 maanden in Londen uitgehouden en was ik klaar met school. Een aanbieding om te werken lag klaar, maar ik ben toen naar Nederland teruggekomen en meteen als een van de eerste session-stylisten aan de slag gegaan. Daarnaast werkt ik bij Studio Kappers in Amsterdam. Waarom die salon? Dat is heel simpel: Christiaan. Dat was de eerste persoon die ik had zien werken op de wijze hoe ik dat deed. Ik had een foto va hem uit de Vogue gezien waar hij een panty aan had en een ontbloot boven lijf, het model zag er precies zo uit en hij scheerde haar kop kaal. Mijn ogen gingen toen open en dacht: ik hoef helemaal niet als kapper in een salon te blijven werken! Die foto was voor een inspiratiebron en hing met punaises aan de wand. Die tijd werkte ik onuitputtelijk met alle gasten van Haagse fotografieschool aan test-shoots. Dat hield niet op en dat heb ik nog steeds. Ik vind het heerlijk, ik hou van dit en word nog iedere dag wakker om weer te creëren. Het is geen service. Dat zou ik ook niet kunnen. Ik kreeg al na twee weken in de salon hoofdpijn van de koffie en de mensen. Ik ben geen kapper. Ik knip ook niet iedereen. Je kan mij vergelijken met een leeuw in het veld die de hordes beesten voorbij laat gaan en af en toe er één grijpt.’
‘Op een gegeven moment ben ik gestopt met geld te vragen om te knippen. Ik wilde niet meer te koop zijn. Op die manier hield ik het recht bij mezelf wie ik wilde knippen. Het is heel simpel: ik heb ook niet altijd ideeën voor iedereen. Ik werk op gevoel. Als dat gevoel omhoog komt, kan ik deliveren. Anders niet. Grappig genoeg is dit organisch verlopen binnen mijn session-werk. Redacteuren die met plaatjes komen van hoe iets moet, boeken mij niet! Daar ben ik veel te ingewikkeld voor. Het is heel lastig voor mensen om uit te leggen wat ze bedoelen. Modern etc…ja, ja… Maar welke stijl….daar mist de kennis. Er zijn maar bar weinig mensen met talent in mode en die zich oprecht interesseren in stijlen, culturen, kennis. Uiteindelijk was ik wel gewoon goed in mijn werk en werkte ik op hele jonge leeftijd met hele grote namen uit de modewereld. Ook werkte ik als chef tijdens Fashion Week en was ik grondlegger van diverse stylingsproducten van Bumble&Bumble. Na de verkoop van het merk had ik meer behoefte om zelf iets neer te zetten. Het platform waarmee ik gewerkt had, heb ik gebruikt om de mensen van Living Proof bij elkaar te zoeken. De visie achter dit merk is dat ik iets miste binnen formuleringen van ingrediënten. En silicone wilde ik al helemaal niet meer. Met Living Proof zijn we al tien jaar bezig en de eerste vijf jaar hebben we ons alleen gefocust op het ontwikkelen van ingrediënten. Dit kwam ook omdat de wereld zo enorm aan het veranderen was/is. Inmiddels staat het merk in meer dan 30 landen en als ik de winkel inloop weten ze echt niet wie ik ben. Zo groot is het geworden. Ik hou ook meer van de eerste fase. Dat je de Picasso mag zijn. Ik heb meer eer van mijn werk wanneer ik ergens op een blog lees dat ik iemand leven gered heb! Dat in Barbados iemand het gevoel kan delen met iemand aan de andere kant van de wereld omdat ze het juiste product hebben gevonden. Dat schept een band en cultuur tussen die vrouwen. Je hebt iets neergezet dat een verschil gemaakt heeft en dat is in geld niet uit te drukken.
Ik ben een aanzetter, grondlegger, opstarter, aanstichter hahahahaha!!!! Mijn grootste droom is dat ik mijn schaar in de rivier kan gooien. Ik heb meer geknipt dan wie dan ook. 18 uur tot 23 urige werkweken. Ik heb voor Vogue gewerkt en heb geen behoefte om tot mijn 65ste nog session-werk te doen. Ik ben een imagemaker. Kan mijn inleven in een concept, kan ze neerzetten en werk het liefst binnen een co-creatie dan individuele ego’s. Ideeën ontstaan vanuit een gevoel en niet vanuit iets doordenken.
'A big idea, is allready a big idea'
Juist als je geen idee hebt en de kans hebt om iets nieuws te maken, dan ontstaan er mooie dingen. Wees blij dat je geen idee hebt. Want pas dan heb je de vrijheid om te creëren met gevoel. Eén om te onthouden: spreek met jezelf af dat geen idee hebt, maar een idee gaat krijgen. Dan pas ben je origineel!’