A tough girl in a men’s world!
We zien ze steeds vaker opduiken: lady barbers. Stoere meiden die wel raad weten met de mannencultuur. Zo hadden we in 2016 al StayGold (oftewel Sofia Pok) gespot op Instagram en volgden wij haar een tijdje. Wij vroegen haar hoe haar carrière is begonnen en hoe zij zich staande houdt binnen een mannencultuur.
‘Voor mij is het vak een creatieve uitlaatklep. Maar voordat ik begon, vloog ik van baantje naar baantje. Ik zat qua educatie vast en wist helemaal niet wat ik wilde met mijn leven. Laat staan met een carrière! Via de ‘toevallige’ weg ben ik het vak ingerold. Eén van mijn vriendinnen vroeg of ik haar haar wilde doen, maar ik wist niet eens hoe dat moest, maar ach…ik heb het gewoon geprobeerd. Ik heb er toen voor gekozen om naar de beautyschool te gaan. Wat eigenlijk helemaal niet past bij mijn Cambodjaanse achtergrond. In mijn, nogal traditionele, familie hebben ze een bepaalde kijk op het vak en weten ze niet dat het kappersvak zoveel verschillende kanten kent. Ik ben opgeleid in het damesvak maar de herenkant trok mij meer. Maar vergeet niet dat dit een echte mannenwereld is. Ik moest heel erg bewijzen dat ik net zo goed was als de mannen en ook in deze wereld thuishoorde. Voor mij was dat de uitdaging! Iedereen had twijfels, maar ik was vastbesloten om hen te verrassen. En het is mij gelukt. Ik werk nu zes jaar als barbier.’
Het bewijzen!
‘Hoe het is om te beginnen binnen het herenvak? Ooohhh…geloof me, ik heb mezelf enorm moeten bewijzen! Je wordt in het begin altijd vergeleken met anderen en men keek op mij neer. Het was altijd van: ‘hé, je bent eigenlijk wel goed…voor een meisje.’ Deze woorden heb ik de eerste drie jaar vaak gehoord en dat motiveerde mij om het tegendeel te bewijzen. In de eerste salon werkte ik met 12 jongens. Stel je eens voor hoe dat was? Ik moest mijn eigen klantenbestand opbouwen. En ik heb mijn tijd genomen. Daar waar anderen binnen 30 minuten klaar waren, deed ik er een uur over. Maar de klanten bleven terugkomen en waren meer dan tevreden! Ik heb veel support gehad van mijn toenmalige werkgever. Die had er vertrouwen in. Tijd voor je klant nemen, is wat ik belangrijk vind. Als ik op tijd zou moeten werken dan zou mijn passie voor het vak verdwijnen. Kwaliteit is waar klanten voor terugkomen! Mijn advies voor het herenvak is dat je goed moet onderzoeken: wat je doet, waarom je iets doet en hoe je het doet. En als dat betekent dat je twee keer zo lang over je werk doet, so be it. Zolang het maar perfect is. Dat is wat je klant waard is.’
De kracht van Social Media
‘Als we een sprongetje in de tijd nemen: ik sta nu op het podium om mijn vaardigheden over te brengen. En ik kan dat nog steeds niet bevatten. Ik ben ontdekt via Instagram. Social Media en met name Instagram, zijn mijn cv. Vandaar dat ik mijn pagina’s heel professioneel inzet en zorg dat het perfect in orde is. Ik zal nooit zomaar iets op het net zetten. Waarom? Mensen hebben nu eenmaal in zich om je naar beneden te halen. Als iets niet goed is, zal je dat meteen horen. Dat dwingt mij om het beste uit mezelf te halen. Nu ik op het grote podium sta, is dat een must. Ik leef nu mijn droom en had nooit verwacht dat ik binnen zes jaar hier zou staan. Soms moet je je angsten en onzekerheden overwinnen. Als ik nooit die herenshop was ingelopen, had ik niet gestaan waar ik nu ben. Waar ik over vijf jaar sta? Ik ben nu druk met de boodschap van het barbierschap over te brengen aan kappers die alleen het damesvak hebben geleerd. Het zijn twee totaal verschillende disciplines en daar ligt nu mijn uitdaging: het begrijpelijk maken voor kappers. Het herenvak en met name het zijn van een barbier is een geweldig beroep. Heren mogen zichzelf weer groomen, het zit niet meer in een taboehoek en het biedt zoveel meer services dan voorheen. Het is een geweldig mooi vak. Of ik inmiddels ‘one of the guys’ ben? Hahahaha…zeker! Mijn geschiedenis en start heeft mij krachtiger gemaakt. En geloof me, het leven is niet alleen regenbogen en vlinders!’
Follow on Instagram: staygold31