Hoe kunnen wij jou het beste omschrijven? Het antwoord was: Zeg jij het mij maar! In haar handtekening in de mail staat ‘Hair Obsessed Individual. Wat zij precies doet? Anything hair. Floor Kleyne, een creatieve duizendpoot, werkt voor diverse merken, heeft een podcast maar is bovenal inspirerend. We gaan het gesprek aan.
‘Dat ik niet goed kan beschrijven wat ik precies doe, daar ligt denk ik ook mijn kracht. Ik ben best veelzijdig. Wat best lastig is voor anderen omdat je mij niet in een hokje kan plaatsen. Ik ben gewoon kapper. Ik doe haar! Vanaf dag één wist ik wel dat ik niet alleen in de salon wilde staan en ben al redelijk snel educatie gaan geven. Mijn komst binnen het vak is voortgekomen uit mijn liefde voor mode. Ik wilde mode journalistiek doen, maar had mijn school vernacheld. Mijn vriendje van destijds die was elektricien en adviseerde mij om kapper te worden: die hebben ze altijd nodig! Maar ik wilde haar wel combineren met mode omdat je dan altijd aan het ontdekken bent. Een soort van ‘ontdekkend haarmens’. Ik klopte toen bij Andy aan (Andy Uffels red.) en die zette mij gelijk met de voeten op de grond en vertelde dat ik eerst ‘heel veel haar moest doen’. Inmiddels kan je wel zeggen dat ik ‘heel veel haar heb gedaan.’
Jij bent onafhankelijk, merk ongebonden. Wat zijn hierop de reacties?
‘Ik kan niet zeggen wat andere collega’s hier over te zeggen hebben, maar we kennen deze branche dus er zal vast een mening over zijn en achter mijn rug over worden gesproken. Vier jaar geleden konden merken hier op reageren van: ik wil liever niet dat je voor merk X iets doet, maar dat is veranderd. Merken vinden het eigenlijk interessant. Een frisse blik. Ik heb daar zelf natuurlijk wel over nagedacht, maar ben ik nu heel slim dat ik dit doe of heel dom?!?
Het komt voort uit een soort FOMO (fear of missing out). Niet gericht op feestje of gave plekken, maar ik kan geen ‘nee’ zeggen op iets wat ik heel vet vind. Wie weet dat er een keer een mooi contract komt en dat ik dan wel ja zeg. In mijn geval ben ik altijd bezig om mezelf opnieuw te bewijzen, maar je bent niet verzekerd van de volgende klus.
Ik heb geweldige klussen en heb met mezelf afgesproken dat ik iets doe waar ik in geloof en goed voelt. Ik wil wel mezelf kunnen zijn.’
Je werkt met een manager.
‘Ja. Iemand die niet uit deze branche komt, maar zeker wel bekend met het vak. Esther was klant bij salon Draagbaar in Amsterdam. Ik werk daar als ik klanten heb. Een heerlijke creatieve plek. De voormalig eigenaren wilden deze plek verkopen en Esther heeft de salon gekocht. Wij hebben elkaar eigenlijk geholpen: ik haar met de salon en zij mij met mijn zaken. Zij heeft een financiële achtergrond en daar ligt nu niet mijn sterkste kant. Wij combineren onze krachten en dat werkt perfect. Ik sta nu niet meer voor een ‘gebakje’ op de set. Uiteindelijk moet ik ook rekeningen betalen.’
Zijn er wel eens projecten geweest waarvan je achteraf dacht: misschien beter van niet…
‘Oh ja zeker. Dat waren vaak opdrachten waar ik niet ‘on the same page’ was met de opdrachtgever of als er een hele erge hiërarchie heerste of juist veel geroddeld werd. Dat is de reden waarom ik geen internationale fashion weeks meer doe. Ik krijg te veel stress als mensen ‘kruiperig’ doen. Dat past gewoon niet bij mij. Samenwerken met andere kappers vind ik super leuk. Als het team klopt, krijg je energie en durf je jezelf kwetsbaar op te stellen. En dat is belangrijk. Na B heb ik dat met mezelf afgesproken: ik moet mezelf kunnen zijn en durven aangeven waar ik minder goed in ben. Als kapper kom je elkaar niet vaak tegen omdat je niet altijd gelijktijdig geboekt word en zie elkaar voornamelijk op Instagram. Je denkt dan vaak hoe goed diegene is en hoe zelfverzekerd. Het is een vertekend beeld. Zo heb ik dat ook gehad met een collega Daan Kneppers. Ik was te gast bij de Elle Style Awards samen met mijn klant Jett Rebel. Na een drankje had ik alle moed verzameld om Daan aan te spreken en hem te zeggen dat ik zijn werk helemaal fantastisch vond. Alleen had ik geen rekening gehouden met het feit dat hij mij misschien ook wel kende. Hij reageerde van: ‘Doe niet zo gek, natuurlijk ken ik jou!’ Die kwetsbaarheid en je collega’s eens vertellen als je iets mooi of goed vind, is heel belangrijk. Stuur diegene eens een berichtje, verklein die afstand. Toon je waardering.’
Naast anything hair maak je tegenwoordig een podcast: ‘Heb je haar weer’.
‘Ik heb het ‘lullen’ over haar altijd al leuk gevonden. Als je met collega’s of klanten hebt over haar ga je naar de essentie. We hebben de hele dag te maken met haar of je staat iedere dag in de salon haar te doen. Dan ligt het op de loer dat je de essentie van haar vergeet. Het mag geen ‘werk’ worden. Haar is een verlengstuk van je persoonlijkheid en het eerste wat je van elkaar ziet. Dus je moet het vaak over haar hebben om tot de essentie van iemands persoonlijkheid te komen. Als je een klant rare vragen stelt, krijg je rare antwoorden terug. Maar daar leer je het meest van en leer je je klant kennen.
Nou, toen kwam Corona. We zijn toch wel met zijn allen een beetje koekoek geworden door dit jaar. Dan kan je heel lang nadenken: ik doe niks en ga op slot. Of je gaat dingen doen in een jaar waar je niet bang voor hoeft te zijn als dingen mislukken. Tja, dan kan je het altijd scharen onder de noemer: ‘dan-was-het-gewoon-iets-wat-op-dat-bergje-gooi’!
Maar goed, zo is de podcast ontstaan. Laten we het gewoon gaan doen en we ‘lullen’ over haar. De podcast heeft als hoofdonderwerp haar, maar hoeft niet perse met iemand te zijn die uit het vak komt. Kunnen ook mensen zijn met bijzonder haar. Het is super leuk om te doen en ‘haar’ gesprekken te hebben. Heb ik nog iemand op mijn wensenlijstje staan die aan de andere kant van de tafel wil hebben? Marc-Marie Huijbregts. Wie weet!’
@floorkleyne
Scan de QR-code voor de podcast the.talents