Als we jullie nog geen vijf jaar geleden gezegd hadden dat ‘thuisknippen’ the next best thing zou worden, hadden jullie ons uitgelachen. Maar deze nieuwe tendens, die een paar jaar geleden al startte, zijn luxe privé salons. Aan huis, in een aparte ruimte, op een kamer of elders. Iedere salon heeft zijn eigen identiteit. Passend bij de behoeften van de klant en vertegenwoordigt een waardevol beleving. Eigenaresse van Don’t Tell secret hairsalon – Marcia de Ridder – vertelt ons over haar exclusieve salonconcept.
Hoe is dit concept ontstaan?
‘Net als iedereen ben ik mijn carrière gestart bij diverse salons. Daar heb ik alles geleerd over het vak en ondernemerschap. Ook hoe ik het anders zou doen als ik voor mezelf zou beginnen.
Twee jaar geleden ben ik gestart met Don’t Tell. Het is een exclusieve ‘haar’ ervaring waar mensen hun behandelingen ondergaan in mijn geheime salon. Het is geheim in die zin dat ik niks aan promotie doe. Alle klanten die hier komen, zijn via hear and tell aan dit adres gekomen. De ervaring die de klant heeft, wordt doorgegeven. En het loopt storm! Je merkt dat mensen behoefte hebben aan kwaliteit en aandacht – en ik spreek natuurlijk niet voor iedereen – maar mijn clientèle vindt het fijn als er één op één aandacht is en er geen vreemden aanwezig zijn. Ik heb nog wel gedacht dat ik een website moest maken, maar dat plan heb ik nooit uitgevoerd. Je haalt dan ook het ‘geheime gevoel’ van de salon weg.’
Hoe ziet de beleving van jouw salon er services eruit?
‘Klanten boeken net als bij alle andere salons een behandeling (knippen, kleuren). De nadruk heb ik gelegd op de beleving van binnenkomst tot vervolgafspraak. De salon is aan huis. Ik heb daar een aparte ruimte die wij verbouwd hebben tot een salonomgeving. Ik noem het een omgeving omdat de sfeer meer een huiskamergevoel heeft. De ruimte is nacht blauw met terra cotta, er staan vintage meubels en er branden altijd kaarsjes. Het gevoel is warm en huiselijk, maar wel met een luxe tintje. De klanten kunnen hier van te voren aangeven of zijn een lunch willen om de beleving compleet te maken. Als een klant een vriendin mee wilt nemen, hebben de dames echt even een momentje voor hun zelf. Maar ik heb hier ook moeders die even zich willen ontdoen van de dag.’
100% aandacht
‘Communicatie is super belangrijk binnen ons vak en ik merk dat die in mijn salon op een heel ander level plaatsvindt dan in een volle salon. Ik neem een uur de tijd voor de behandelingen. Een uur voor knippen en een uur voor kleuren. Maar voordat ik begin neem ik van alles door, ook alle ervaringen die de klant bij een andere kapper heeft gehad. Doordat ik die tijd kan nemen, heb ik de ruimte om dieper in te gaan op de behoeften en kan ik werken aan een gewenst resultaat. Dat ik een mooie beleving aanbied is één, maar de mensen komen natuurlijk voor een goed geknipt en gekleurd kapsel. Verder merk ik dat de gespreksonderwerpen totaal anders zijn dan ik hier voor ooit heb meegemaakt. Je hebt echt tijd voor de klant en er zijn geen afleidingen zoals een telefoon die gaat of dat je de klant van jouw collega moet uitspoelen. Nee, hier draait het om de persoon in de stoel en de geboekte behandelingen. Ik ben het luisterend oor.’
Waarom heb je deze vorm van ondernemen gekozen?
‘Buiten dat het mij de vrijheid geeft, heeft het mij de passie voor mijn vak teruggegeven. Ik heb niet vernomen van mensen om mij heen van: ‘Oh, ga jij lekker thuisknippen!?!’ Nee, mensen waren enthousiast. Wel een beetje verbaasd over de inrichting. Omdat ze vaak gewend zijn aan een lichte salon. Dit is knus, kleurrijk, warm en huiselijk. Ik wil anders niet meer!’
@marcia_de_ridder_prent