Wat houdt de wereld van mode voor jou in?
‘Ik vind het te gek, maar het is ook heel hard werken. Het is een leerschool, het biedt mij inspiratie en ik kan mezelf uitdagen. Dat is mode voor mij in een notendop. Maar is het uiteindelijk kei hard werken. Ik heb twee jaar geleden de focus gelegd op session-werk en te werken als editorial hairstylist. Voorheen werkte ik meer in de salon, deed haarshows en was editorialwerk een klein onderdeel. Dat is nu omgedraaid en dat is een bewuste keuze.”
Wat is er anders in de huidige mode-industrie?
“Ik zie dat het veel meer om authenticiteit en tijdloosheid gaat. Veel modehuizen en merken focussen zich meer op ‘crafmanship’. Dat ‘craftmanship’ geldt voor het hele team. Daarnaast zie je dat binnen mode een grote zoektocht gaande is naar hoe men enigszins duurzaam kan produceren. No waste. Daardoor worden couture stukken steeds meer belangrijker.”
Hoe vertaalt zich dat in haar?
“We hebben de tijd gehad van ‘effortless’. De haarconcepten zijn meer echte coupes en haircuts, goede styling en klassieke technieken. Deze oude technieken krijgen weer een nieuwe twist waardoor je een nieuwe look creëert. Dat houdt zeker in voor mij dat ik terug de boeken in duik. Ik kijk graag in boeken over grote haarstylisten of fotografen. Ik bekijk nauwkeurig de beelden en probeer te analyseren hoe zij bepaalde technieken deden. Dat inspireert mij. Houdt soms in dat ik de hotsticks uit de kast haal voor een bepaalt gewenst resultaat!”
Hoeveel vrijheid heb jij binnen een opdracht?
“Dat ligt aan de opdrachtgever. Soms moet je je houden aan een moodboard. Wat ik het leukste vind, is samenwerken met een stylist en te brainstormen over bijvoorbeeld welk tijdperk we in slaan, wat is het concept en wat kan ik toevoegen. Vrijheid heb ik wel, maar is afhankelijk van de opdracht.”
Heb jij een tip voor stylisten?
“Klinkt heel gek. Want je zou zeggen: ga Instagram doorspitten en ga opzoek naar inspiratie. Maar ik zou eerder willen zeggen: ‘Ga naar de bibliotheek en duik de boeken weer in!’
Wanneer je namelijk een boek leest of de plaatjes bekijkt, ben je meer gefocust. Op Instagram ben je alleen aan het scrollen. Voor een boek moet je ietwat meer moeite doen, maar vind je ook meer. Probeer de dieper lagen te vinden van een look: waar komt het vandaan, wie heeft het gemaakt, wie is het team, wat doen zij? Doe onderzoek! En als je shoots en shows wil doen, laat je onzekerheid niet regeren. Durf iemand te benaderen. Soms liggen de kansen dichterbij dan je denkt.’
@latoyavelberg