Siko van Berkel – mede-eigenaar Kapsalon in de Jordaan, haarstylist en REDKEN artist – begon de tweede helft van dit jaar, net na de versoepeling met geweldig nieuws: het verlengen van het contract en de samenwerking met het merk REDKEN. We spraken met hem over de veranderingen in de branche en wat hij voor het merk gaat doen.
“Wat we anders gaan doen? Ik denk dat de COVID-periode van ons heeft laten zien dat er meerdere mogelijkheden zijn. Mensen zijn anders gaan kijken naar online educatie, online mogelijkheden en we zien dat daar een groeiende behoefte aan is. Ondanks alle voorzorgsmaatregels is niet iedereen klaar voor de versoepelingen die zijn aangegeven door de regering. Ik ben van mening dat we dat moeten respecteren, maar we moeten educatie niet laten liggen en juist kijken naar de nieuwe mogelijkheden die zich voordoen”.
Siko van Berkel tekende in juli van dit jaar zijn contractverlenging van twee jaar als REDKEN artist. De Haarschool – inspirerende opleiding die haarstylisten kunnen volgen om de ‘ropes’ van editorial hairstyling, het trainen van creativiteit en het omzetten naar haarconcepten te leren – zal het aankomende seizoen worden veranderd in een verkort programma dat op meerdere momenten kan worden gestart. Daarnaast zal hij zich samen met het team van Kapsalon in de Jordaan inzetten om samen te werken met jonge ontwerpers.
“Wij onderzoeken of er kansen liggen om tot samenwerking te komen met jonge ontwerpers. Wij hebben een project uitgevoerd met de Nederlandse ontwerper Duran Lantink. Een upcoming naam niet alleen in Nederland, maar zeker ook in het buitenland. Hij werkt onder andere voor grote bedrijven en geeft creatieve adviezen hoe zij het ‘anders’ kunnen doen. Ik denk ook dat we na COVID een beter beeld krijgen van wat er allemaal mogelijk is. Je ziet nu al dat creatieven naar video en films grijpen. Print blijft altijd, maar daarnaast is video een hele goede optie om in het verlengde hiervan een nog groter bereik te creëren en ons nog meer te richten op mensen die echt geïnteresseerd zijn. Een ontwerper kan veilig zijn collectie laten zien zonder dat we met honderden mensen op elkaars lip zitten!”
“Video en online educatie zijn ook voor ons onderwerpen die wij gaan uitdiepen. We hebben onlangs, samen met REDKEN, al meerdere video’s opgenomen. Voordeel van onlinetrainingen – en dat is zoals ik het ervaar – is dat mensen sneller vragen stellen. Daar waar zij zich misschien wegcijferen in een klas omdat een vraag te dom zou zijn, durven ze met onlinetrainingen zichzelf wel op de voorgrond te plaatsen en die vraag juist wel te stellen. Het is een spel van trial & error en we zullen ons opnieuw moeten uitvinden.
COVID heeft iedere salon of ondernemer in zekere zin geraakt. Ook Kapsalon in de Jordaan. Wat wil je hierover kwijt?
“De periode van de lock down hebben wij goed gekeken naar onze zaak. Hoe zien wij de aankomende twee jaar de samenwerking met REDKEN en hoe trekken we met elkaar op. Toen wij de salon openden hadden we een bedrijfsprofiel liggen en wisten wij hoe onze klanten eruit zouden zien. Dat klopt nog steeds, maar we gooien er nog een schepje bovenop. We gaan samen met een extern bureau kijken welke influencers bij ons passen. En dan hebben we het niet over de mensen met 30K aan volgers die alleen voor een gratis knipbeurt komen. Nee, we willen constructieve samenwerkingen. We kunnen iemands identiteit neerzetten en wanneer iemand een event heeft, hebben wij de mogelijkheid om met een heel team aan haarstylisten en make-up artists aanwezig te zijn. Dus breder en dieper.”
Positieve noot
“Ik realiseer mij dat we goed uit de crisis zijn gekomen. Natuurlijk hebben ook wij een tik gehad, maar ik ben wel tot de conclusie gekomen dat wat ik al in mijn hoofd had om te doen, dat nu ook daadwerkelijk ga doen. Ik was al van plan om 1 dag minder te werken in de salon. Deze dag ga ik gebruiken om alle online zaken te optimaliseren. Fotoshoots trekken ook weer aan en dat zal ik ook gaan doen. Daarnaast wil ik met het team collecties maken, zodat wanneer een cursusprogramma zich voordoet wij altijd met nieuwe dingen kunnen komen op gebied van styling, kniptechnieken en kleur.
De lock down heeft mij strijdvaardiger gemaakt en ik ben er achter gekomen dat ik meer ondernemer ben dan dat ik had gedacht! Ik realiseer mij ook wel degelijk dat het soort contact dat wij als kapper hebben heel bijzonder is. Mijn klanten werken als een katalysator en geven mij energie. Ik heb met tranen in mijn ogen gestaan toen ik iedereen weer kon begroeten. Maar het aller belangrijkste is dat ik God op mijn blote knieën bedank dat ik dit samen met Lorin doe (mede-eigenaar Salon in de Jordaan en REDKEN artist). Het is een feest om samen met haar te werken, in goede en slechte tijden. Magisch is het!
@sikovanberkel
@redken
@redkennltribe