De internationale allure, de fashion approach en de naam laat je denken dat dit een onderdeel is van het couturehuis van Balmain. Balmain Hair Couture is ontstaan door een bijzondere samenwerking tussen de Nederlandse familie Guliker en Pierre Balmain. Dick Guliker – van origine apotheker – leerde zichzelf pruiken maken omdat dit in de jaren zestig een essentieel onderdeel was van de outfit van de vrouw. Ruim 550km verderop in Parijs werkte Pierre Balmain aan het idee om pruiken een onderdeel te laten zijn binnen zijn collecties. Zo kreeg de vrouw meer transformatie mogelijkheden. Per toeval ontmoette deze heren elkaar en in 1974 ontstond een bijzondere samenwerking en Balmain Hair Couture.
Nu 47 jaar later bekleed het merk Balmain Hair Couture nog steeds een belangrijke rol binnen het luxury segment en is de samenwerking met Balmain Paris – inmiddels onder leiding van ontwerper Olivier Rousteing – sterker dan ooit. De missie van Balmain Hair Couture is het benadrukken en bekrachtigen van de persoonlijkheid van de drager. De kwaliteit van het haar en de producten versterken deze statement. Inmiddels heeft het professionele haarmerk zich ontwikkeld tot een luxury mono brand met een compleet assortiment dat bestaat uit Care, Styling, Couleurs Couture, Hair Accessories, Hair Additions en Styling Tools. Dankzij deze positionering kan een heuze spa treatment worden gecreeerd in de Balmain Hair Couture salons.
Educatie staat hoog binnen de kernwaarden van het merk. Wij spraken International Education Manager Kasper Heemskerk over het merk, zijn visie en natuurlijk de trendcollectie vol.2.
Kasper Heemskerk – International Education Manager:
‘Je moet de kapper in het hart raken’
‘Binnen de organisatie van Balmain Hair Couture ben ik verantwoordelijk voor alle Global educatie en het creëren van de trendcollecties die wij Vol.1 en Vol.2 noemen. Waarom noemen wij dat zo? Omdat wij over de hele wereld zitten en de jaargetijden anders lopen. Op deze manier kan ieder land werken met de trends en implementeren binnen hun educatieprogramma.
Educatie is een zeer essentiële pijler binnen ons vak en wanneer je een trendcollectie ontwikkeld, moet je de vertaalslag van fashion naar de salon kunnen maken. Uiteindelijk moet je de kapper in het hart raken! Een collectie ontstaat door heel goed te kijken wat er speelt, wat heeft het modehuis gedaan, wat lieten de catwalk shows zien. Daarop volgt een uitgebreide briefing voor alle teams. Hierin zitten ook alle productintroducties verwerkt. Als alles is uitgedacht, sturen wij ons plan naar het modehuis Balmain en bij akkoord vragen wij of wij de kleding uit de collectie kunnen gebruiken. Dit is een intensere samenwerking dan voorheen. Vanuit de Trend Forecast Collection wordt er gewerkt met een creative collective wat bestaat uit verschillende master trainers. Ons mono-brand concept laten wij terugkomen in de totale collectie. Belangrijk is natuurlijk kleur en het verwerken van haar.
De modellen waarmee wij werken, zijn allemaal fashion modellen en daarvan mag je het haar niet altijd kleuren of extreem veranderen. Wij blijven altijd dichtbij de echte haarkleur van het model en alle kleurschakeringen die je ziet, zijn Hair additions, Clip-in Fringes en Catwalk Ponytails die gekleurd zijn met Couleurs Couture. De extensions die wij kleuren, zetten wij in als folies waar normaliter het echte haar gekleurd zou worden.
Tijdens onze trainingen inspireren wij onze klanten over deze trend technieken. Mocht een consument colour-shy zijn, dan kunnen Hair Additions een laagdrempelige manier zijn om een spa colour treatment te introduceren.
De inspiratie van deze trendcollectie is de show van Balmain ‘Above and Beyond’. Qua kleur hebben we gekeken naar de Le Chocolat Bag van Balmain en de hoeveelheid schakeringen je in chocolade terugziet. Met het hele team hebben we het Trendforcast Workbook ontwikkeld. Dit is een werkboek waar alle trends 360 graden staan beschreven voor iedereen die met Balmain Hair Couture werk. Van trends tot aan de costumer journey, Social Media en de planning van alle educatie die wij aanbieden. Dit boek brengen wij twee keer uit en aan de hand van Vol.1 en Vol.2 starten de master trainingen. Nick Voortman is de Nederlandse Master Trainer en verzorgt alle trainingen samen met zijn team hier in Nederland. Vanuit mijn globale positie worden internationale trainingen lokaal vertaald, waar nodig aangepast en verder uitgewerkt.
Er is inderdaad in een korte tijd een hele hoop veranderd voor het merk en de organisatie. Balmain Hair Couture is in 54 landen verkrijgbaar, maar is boven alles een bedrijf dat met een familie-hart denkt en werkt. Het is fijn dat je stem gehoord wordt en dat je een onderdeel van de verandering kan en mag zijn. Er volgt nog veel meer!’
@balmainhaircouture
@kasperheemskerkeducation